شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: آزاد‌سازی‌ واردات گوشت قرمز و مرغ در حالی صورت گرفته که برخی کارشناسان این اقدام را برای مقابله با گرانی‌های اخیر بی‌تأثیر می‌دانند.

از سوی دیگر برخی این اقدام را سرپوشی برای موجه جلوه‌دادن گوشت و مرغ وارداتی می‌دانند که قبلا بدون مجوز وارد و در گمرکات کشور دپو شده است. با عیسی کلانتری دبیر کل خانه کشاورز و وزیر پیشین جهاد کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آزاد‌سازی‌ واردات گوشت قرمز و مرغ تا چه حد در راستای تنظیم بازار این محصولات بوده ‌است؟

به‌نظر می‌رسد مطالب مطرح شده در زمینه آزادسازی واردات گوشت قرمز و مرغ بیشتر برای بهره‌گرفتن از جنبه‌های روانی این موضوع بوده تا مردم را نسبت به تأثیر کالاهای وارداتی در کاهش قیمت گوشت قرمز و مرغ دلگرم کنند. واقعیت آن است که به‌دلیل مشکلات گشایش اعتبار واردات گوشت و مرغ و نهاده‌های تولید با مشکل مواجه شده و اکنون مرغداری‌ها برای تولید مرغ دان ندارند. با این روند حتی پیش از عید امسال نیز 9کشتی حامل دان به‌دلیل مشکل گشایش اعتبار قادر به تخلیه بار خود در بنادر کشورمان نبوده و به ناچار محموله‌های خود را مرجوع کردند.

  • با توجه به فرایند زمانی حداقل 75روزه مورد نیاز برای واردات آیا این اقدام گامی در جهت مقابله با افزایش قیمت مرغ در‌ماه مبارک رمضان بوده است؟

برای تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان باید از سه‌ماه پیش برنامه‌ریزی لازم صورت می‌گرفت. آزاد‌سازی واردات گوشت از هفته گذشته تأثیری در تنظیم بازار این محصولات ندارد.

  • برخی آزاد‌سازی‌ واردات گوشت مرغ را سرپوشی برای واردات گوشت و مرغی می‌دانند که پیش از این بدون مجوز در گمرکات کشور تخلیه شده است، نظر شما چیست؟

پیش از این 70هزار تن گوشت مرغ موجودی داشتند که بخشی از آن توزیع شده است. اینکه گوشت و مرغ بدون مجوز یا با مجوز وزارت جهادکشاورزی به کشور وارد شده است چندان محل مناقشه نیست چرا که اختیار صدور مجوز واردات در دست دستگاه‌های دولتی است و می‌توان آن را حتی برای دو تا شش ماه پیش نیز صادر کرد، اما این احتمال نیز وجود دارد که پیش از آزاد‌سازی‌ واردات، گوشت مرغ به بنادر کشور وارد و سپس واردات این محصولات آزاد شده باشد. با درنظر گرفتن وابستگی 72درصدی تولید‌کنندگان به دان مرغ وارداتی، کمبود دان موجب شد تا از تیر‌ماه امسال عرضه مرغ تولید داخل به بازار به‌شدت کاهش یابد و گرانی تشدید شود.

  • طی دو ‌ماه اخیر مسئولان از تأمین و عرضه نامحدود نهاده‌های تولید مرغ خبر دادند، این موضوع تا چه حد صحت داشته است؟

اگر دان مرغ تأمین می‌شد طی یک دوره زمانی حداکثر 50روزه مرغ تولید داخل راهی بازار می‌شد. بر این اساس به‌نظر نمی‌رسد این مطالب صحت داشته باشد و حتی پیش از‌ماه مبارک رمضان نیز دست‌اندرکاران بخش تولید نسبت به گرانی گوشت مرغ هشدار داده‌بودند. با وجود این، تأثیر مباحث سیاسی بر افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ سرپوشی بر بسیاری از ضعف‌‌های مدیریتی در تنظیم بازار گوشت مرغ بوده است.

  • تا چه حد می‌توان به تأمین نیاز بازار از محل تولید داخل گوشت قرمز و مرغ خوش‌بین بود؟

واقعیت آن است که تولید داخلی مرغ به‌دلیل نبود نهاده‌ها در حال توقف است. از سوی دیگر آمارهای درستی از میزان تولید داخل گوشت قرمز و مرغ ارائه نمی‌شود. در زمینه گوشت قرمز، مسئولان در حالی از تولید 930هزار تنی این محصول خبر می‌دهند که در بهترین حالت میزان تولید داخل بیش از 650هزار تن نیست و نیاز بازار داخلی به این فراورده هم حدود 800هزار تن و مصرف سرانه کشور 60درصد ارقامی است که اعلام می‌شود.

در زمینه گوشت مرغ نیز میزان تولید و نیاز بازار داخلی حدود یک میلیون و 600هزار تن است و درصورتی که از همه ظرفیت‌های تولید داخل بهره‌ بگیریم مشکلی در این زمینه نداریم، اما اکنون معضل اصلی کمبود نهاده‌ها برای مرغ تخم‌گذار است که درصورت عدم‌پیش‌بینی لازم فاجعه‌ای به‌مراتب بدتر از وضعیت بازار مرغ گوشتی در انتظار مرغ تخم‌گذار بوده و خسارت‌های بیشتری را به بار خواهد آورد.

کد خبر 179090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز